Itävalta 2011

2011 Itävalta – Wien

Mukana menossa: Niina ja Rauno

29.1.2011

Eilen lensimme Itävaltaan Wieniin. Helsinki – Vantaan kentällä meinasi pinna palaa, kun lähtöselvityksessä oli paljon ja pitkään ongelmia henkilöstön tietokoneiden kanssa. Konekin lähti yllätys yllätys myöhässä. No, perille kuitenkin päästiin ja loma alkoi heti koneesta laskeutuessa oikein mukavasti. Wienissä meitä odotti meidän talouteen suhteellisen hinnakas, mutta todella upea hotelli. Hotellissa pystyi kuvittelemaan itsensä entiseen Itävalta – Unkarin ja keisarinna Sissin aikaan. Tänään aamu alkoi loistavalla aamiaisella. Katukuvassa ei juuri nähnyt lunta, mutta pakkasta oli mukavasti -3 – -5 astetta. Aamiaisen jälkeen lähdimme yhdessä ulos katselemaan Wienin kultturellia kaupunkia ja tekemään pikku ostoksia. Aivan hotellimme vieressä oli kaunis kirkko, joka näkyi hotellihuoneemme ikkunasyvennyksessä istuessa. Päätimme käydä tutustumassa kirkkoon lähemmin. Kirkko paljastui Votive – kirkoksi, jossa oli upeat holvikaaret, kauniita ikonimaalauksia ja patsaita ja torneja. Kirkko oli todella upea, mutta siellä ei ollut minkäänlaista lämmitystä, vaan pakkasta oli varmasti yhtä paljon kuin ulkonakin. Rauno valitteli, kun miehet eivät saa olla kirkossa hattu päässä ja niin lähdimme “sään pakottamana” ulos tästä sielun majasta =)

Kävelimme Rathausin, eli raatihuoneen eteen ja siinä olevalle aukiolle, jolle oli jäädytetty iso luistinrata. Aikuiset ja lapset luistelivat yhdessä riemuissaan isolla yhteläisellä jäällä, josta haarautui hauskoja luistelupolkuja ympäri puistoaluetta. Rata – alueiden väliin oli rakennettu iso lankutettu “lattia”, jota pitkin pääsi halutessaan käymään vessoissa tai myyntikojuilla luistimet jalassa. Luistimia emme itse vuokranneet, mutta toisten luistelua oli oiken mukava seurata sivusta vadelma-punssia nautiskellen. Nam!!

Siitä sitten siirryimme katselemaan muita Wienin mahtavia arkkitehtuurisia saavutuksia, joita ei oikein voi edes uskoa ihmisten rakentamiksi. Söimme välipalaa itävaltalaistyyppisessä ravintolassa ja otimme paljon kuvia kaupungin vanhoista kauniista rakennuksista. Päivän aikana huomasimme kauppojen hintatason olevan hyvinkin edullinen. Päivän tärkein hankinta oli nahkatakki, jonka ostin Raunolle 30 – vuotis lahjaksi. Rauno sai valita takkinsa itse ja vaikutti oikein tyytyväiseltä lahjaansa. Kotiin vietäväksi ostimme mozartin kuulia. saa nähdä onko niistä enää mitään jäljellä kotiin päästyämme, kun näin alkumatkasta ostimme herkkuja. Illalla juhlimme vielä Raunon huomisia syntymäpäiviä, sillä kaikkia suuria juhliahan juhlitaan aina aattona. Söimme päivällisen n. 400 vuotta vanhassa kellariravintolassa. Täällä saimme ensimmäistä kertaa matkoillamme maistella juomia niitä tilatessamme. Eli siis olimme oikeassa ravintolassa, hyvä, hyvä. Ruoka oli hyvää. Söin sipulipihviä leipäduplingilla ja Rauno wieninleikettä talon perunasalaatilla. Sekä leipädupling, että wieninleike ovat paikallisia erikoisuuksia, joskin jälkimmäinen niistä on rantautunut possu versiona euroopan ravintoloihin. Molemmat todella herkullisia, eikä vastaavia ole saanut missään muualla!

Syötyämme vaihdoimme paikkaa ja päädyimme erääseen Irish pubiin. Pudi oli viehättävä. Se oli koristeltu elikkäs sisustettu vanhoilla kirjoilla kirjastohuone tyyppiseksi. Täällä meitä viihdytti livenä miehestä, naisesta sekä kitarasta koostuva lupaava duo, jonka esiintyessä innostuimme vähän tanssimaankin. Ilta venyi vähän pitkäksi, joten tulimme hotellille paikallisen grillin kautta. Söimme paikalliset hodarit, jotka koostuivat n. 30 senttisistä putkimallisista sämpylöistä, joiden sisään työnnettiin n. 35 senttiset herkulliset kokolihamakkarat. Kyllä niillä jaksoi nukkua seuraavaan aamuun.

30.1.2011

Tänään päätimme käydä museoissa, Sissimuseo esitteli astioita, joita hovissa oli käytetty keisarinna Sissin valtakaudella. Niitä oli valtavasti. Astioista henki historian havina ja arvokkuus, mutta olisi ollut mukava nähdä muutakin valtakauteen liittyvää esineistöä. Ilmeisesti esineistö olisi ollut esillä linnassa, jossa Sissi aikoinaan asui, mutta sinne emme tällä reissulla ehdi. Pitänee yrittää päästä Wieniin joskus uudemman kerran. Museon edestä olisi lähtenyt vossikka-ajeluita kauniine uusvanhoine vaunuineen, mutta emme hennoneet käyttää aikaa niillä ajeluun, vaan tyydyimme katselemaan komeita hepoja ja hyvin pukeutuneita ajureita. Luonnonhistoriallisessa museossa näimme dinosaurusten fossiileja ja paljon täytettyjä eläimiä. Rakennus oli uskomaton sisältä. Harmi kun siellä ei saanut kuvata.

Museossa oli esillä myös erään entisen ruhtinattaren rakas koira, jonka hän oli halunnut täyttää sen kuoltua! Nähtävää oli paljon, emmekä jaksaneet keskittyä kaikkien huoneiden katsomiseen, vaa luovutimme hieman ennen loppua ja lähdimme ulos reippailemaan. Siinä museon aukiolla meille kaupiteltiin lippuja illan esitykseen, jossa olisi ollut oopperaa, musikaalia ja balettia yhdistettynä, mutta ei tämmöisillä reppureissaajilla olisi ollut riittävän hienoja vaatteita, että olisimme päässeet esitystä katsomaan. Harmi! Emme siis ostaneet lippuja, vaan jatkoimme välipalalle eli juomaan Raunon synttärikahvit. Herkuttelimme toasteilla, saherkakulla ja omenastruudelilla. Tämän kahvilan sisäänkäynti oli “normaali”. Itävallassa on näemmä hauska ja tavallaan käytännöllinenkin tapa, rakentaa ulko-ovelle tuulikaappi paksuilla verhoilla, jotka roikkuvat oven sisäpuolella isohkoilla kaarimaisilla tangoilla. Varmaan ovat hyvä eriste, että kylmä, lumi ja viima eivät pääse sisälle ovea aukoessa, mutta pistivät kyllä miettimään puistellaanko niitä koskaan puhtaaksi pölystä ja muusta ilmassa leijuvasta aineksesta!

Kävellessä vielä ulkona huomasimme, että meitä oli huojattu eilen Raunon nahkatakkia ostaessa. Pitkän tinkimisen jälkeen takin hinta laski ostotilanteessa 249€:sta 240€. Tänään kuitenkin kävellessämme liikkeen ohi, oli sama takki myynnissä alessa 199€. Voi kikkare! No, mieli parani pian, kun löysimme katukuvasta hauskat kolikoilla toimivat henkilövaa’at, joilla pääsimme leikkimään.

Illalla kävimme vielä jaloittelemassa ja syömässä iltapalaa raatihuoneen luisteluaukiolla. jonka jälkeen siirryimme nauttimaan olostamme viihtyisään hotellihuoneeseemme. Kaikin puolin ihana ja onnistunut viikonloppu. Huomenna sitten lennellään ja ajellaan kotiin.