Joulu Pärnussa 2014 ja joulumarkkinat Tallinnassa 2016

2014 Viro – Pärnu

Mukana menossa: Niina, Rauno ja Sarah

21.12.2014

Tänä jouluna päätettiin päästä vähän helpommalla. Kinkunpaiston ja jouluajelujen sijaan päätimme lähteä joulunviettoon kylpylään. Lomakohteeksi valikoitui Viron Pärnu ja yllätykseksemme saimme kuulla, että tätimme olisi tulossa samaiseen kaupunkiin pyhien viettoon. Lähtöpäivänä Sarah veteli sikeitä Raunon ja Niinan välissä, kun kello soi ennen kukonlaulua. Rauno ajoi meidät läheisen huoltoaseman pihalle, josta hyppäsimme Veijalaisen linja-auton kyytiin. Linja-auto läksi ajallaan 4.15 am ja siinä sitä matkaa taitettiin Helsinkiin asti. Linja-automatka oli Sarahille ensimmäinen, joten aikaisesta lähdöstä huolimatta jännitys vei unihalut ja seuraavan kerran tirsoille päästiin vasta Juvalla syödyn aamiaisen jälkeen. Laivamatka super starilla kesti kaksi tuntia. Sarah ja Niina söivät ravintolassa yhteisen annoksen lihapullia sinappikastilleella ja Rauno söi hyvännäköistä katkarapuleipää. Vietimme paljon aikaa pallomeressä räpiköiden ja muutenkin leikkipaikassa leikkien. Sarah sai kyllä ilon irti pallomerestä liukumäkineen, mutta Aikuisen silmin paikka oli kyllä erittäin huonossa kunnossa ja epäsiisti. Niinan aika kului lähinnä venäläisiä lapsia paimentaessa, kun heidän kulttuuriinsa ei tuo vuoron odottaminen tai muutenkaan asiallisesti seurassa leikkiminen näytä kuuluvan. Leikin jälkeen lähdimme kauppaan ostamaan Sarahille reippauspalkintoa, kun oli jaksanut olla niin hienosti linja-autossa. Ja voi miten ikävästi sillä reissulla kävi. Emme päässeet kuin kaupan ovelle, kun sen portti kolahti kovalla voimalla Sarahin otsaan. Sitä ei älytty varoa, sillä yleensä kauppojen portit aukeavat kun niistä astuu läpi, mutta tässä laivassa portti oli tiukalla vieterillä varustettu malli, joka paukahti edellisen asiakkaan jälkeen voimalla kiinni. Sarah sai portista männynkävyn kokoisen patin päähän ja itkulle ei ollut tulla loppua. Kyllä oli meidän viimeinen laivamatka. Ei todella löydetty aiheesta mitään hohtoa. Noh, kaupasta löydettiin karkkikamera ja sitten olikin jo aika mennä odottamaan laivan rantautumista. Tallinnasta ajelimme vielä Veijalaisen kyydissä kaksi tuntia Pärnuun ja kylpylähotelli Paradiseen, jossa pääsimme heti syömään, majoittumaan ja tutkimaan hotellia.

22.12.2014

Tänään teimme maratonkävelyn kaupungilla. Etsimme tätimme hotellin ja läksimme siitä yhdessä keskustaan. Erään ostoskeskuksen pihalla oli pienet joulumyyjäiset ja muutama hevonen rattaineen. Sarah pääsi Niinan kanssa ison hevosen kärrykyytiin. Ajuri oli mukava tonttuasuun pukeutunut setä, joka päästi meidät istumaan viereensä eteen ja saimme näin tarkkailla maisemien sijaan itse hepoa. Ajelun jälkeen lähdimme shoppailemaan viereiseen ostoskeskukseen. Kassit täynnä Kalevin suklaata päädyimme syömään ostarissa olleeseen ravintolaan. Rauno tilasi itselleen kalkkunaleikettä, mutta muut herkuttelivat pannukakuilla, vaniljajäätelöllä ja mansikkahillolla. Tosi hyvää. Jännä juttu, kun tulee pienen merikaistaleen yli, niin ruokakulttuuri muuttuu heti kymmenen kertaa rikkaammaksi ja maukkaammaksi kuin Suomessa, samoin kuin kauppojen ruokatarjonta. Kävelimme pikkukujia pitkin takaisin hotellille katsellen kauniita vanhoja taloja ja pihoja. Yöllä oli satanut pienen lumiriitteen, joka teki maisemasta heti hieman jouluisemman. Sitten pääsimme itse asiaan, kokeilemaan kylpylän allasosastoa, joka oli iso ja monipuolinen. Altaita ja liukumäkiä oli joka lähtöön ja niissä vierähti hyvä tovi. Sen sijaan suihkutilat ja saunat oivat niin uuteen paikkaan epäsiistit. Mukavaa oli kuitenkin polskia ja rentoutua altailla jouluvalmistelujen sijaan.

23.12.2014

Kolmas päivä alkoi Niinan ja Raunon käydessä vuorotellen hotellin tarjoamissa hoidoissa, hieronnassa, suolahuoneessa ja kasvohoidossa, minkä jälkeen jatkoimme rentoutumista altailla. Syötyämme ja nukuttuamme päikkärit hotellilla, Niina ja Sarah menivät tädin kanssa Tervis kylpylässä järjestettyyn suomenkieliseen kauneimpiin joululauluihin. Rauno läksi täksi aikaa omille teilleen ja palasi vasta myöhemmin illalla. Joululauluissa esiintyi ja meitä laulatti joku Arja Havakka niminen lady flyygelin säestyksellä. Kaikki rakkaimmat joululaulut tuli laulettua ja tunnelma oli oikein lämmin ja mukava. Siitä pois kävellessä tädin hotellille näimme, kuinka joulutonttu oli matkalla erääseen taloon kurkkimaan oven raosta. Tonttu vilkutteli huomattuaan meidät, toivotti viroksi hyvää joulua ja jatkoi sitten puuhiaan. Voi ihmettä.

24.12.2014

Tänään avattiin heti aamusta kalenterien viimeiset luukut. Oli jouluaatto. Kävimme aamiaisella ja Rauno parissa hotellin tarjoamassa hoidossa. Matkalla kylpylään huomasimme, että tonttu oli tuonut aulassa olevan kuusen alle joululahjakasan pikku Sarahille. Availimme paketteja kaikessa rauhassa siinä aulan lattialla ja ihmettelimme miten tonttu oli osannut tuoda ne hotelliin. Sitten oli vuorossa rypyaika kylpylässä. Uinnin jälkeen oli hyvä lähteä taksilla Pyhän Elisabethin kirkkoon jouluhartauteen. Täti odotteli meitä jo kirkon edessä. Hartaus oli pitempi mihin olimme Suomessa tottuneet, mutta aika kului silti nopeasti ihaillessa pienen kirkon kauniita taideteoksia ja valoja. Välillä lauloi kuoro, välillä saimme itse laulaa vironkielellä säveleltään tuttuja jouluisia virsiä. Tunnelma oli oikein jouluinen ja harras. Jouluevankeljumkin tuli kuultua viroksi ja siinä samalla suomeksi käännettyä mielessään, niin tuttu se on. Kirkon jälkeen kiiruhdimme Tervis hotelliin joulupäivälliselle. Ruoka oli oikein hyvää. Virossa ei syödä jouluna kinkkua ja laatikoita kuten meillä Suomessa. Sen sijaan ruokalistalla oli heille perinteisiä jouluherkkuja verimakkaroita, lämmintä hapankaalia, täytettyjä munia, lihahyytelöä ja maksapateeta sekä paljon muita herkkuja. Ruoan jälkeen ohjelmaan olisi kuulunut joulukonsertti ja sen jälkeen olisimme voineet nähdä joulupukin, mutta kellon ollessa jo nyt aika paljon, päätimme lähteä sulattelemaan jouluruokia ja kävellä omalle hotellillemme leikille. Oikein ihana jouluaatto vailla kiirettä ja stressiä. Suosittelemme!

25.12.2014

Joulupäivä vietettiin rennosti oman perheen kesken, Menimme myöhään aamiaiselle, jonka jälkeen lähdimme ulos kävelylle ja leikkipuistoon. Oli vähän tuulinen sää, mutta aurinko paistoi kuitenkin kauniisti. Ennen hotellille paluuta poikkesimme vielä Villa Wesset nimiseen ravintolaan päiväkahville. Sarah sai valtavan jäätelöannoksen ja oman kaakaon ja Niina ja Rauno täydelliset juustokakkuannokset! Ruoka täällä on niin hyvää! Illalla leikimme vielä hotellilla, uimme ja tietenkin söimme taas hyvin. Sitävartenhan joulu on, että syödään syönnin jälkeen.

26.12.2014

Viimeinen lomapäivämme. Huomenna matkustamme takaisin kotiin samaa reittiä kuin tulimme muutama päivä sitten tänne. Tänään kävimme vielä Pärnun keskustassa kävelyllä ja sieltä taksilla vähän syrjemmässä eräässä ostoskeskuksessa. Ostimme hotelliin välipalaksi erilaisia pasteijoita, makkaroita ja juustoa. Päiväunien jälkeen Sarah ja Rauno kävivät vielä viimeisen kerran polskimassa kylpylässä Niinan käydessä joululahjaksi saamassaan itämaisessa jalkahieronnassa. Hieronta oli aivan taivaallinen. Takaisin omaan hotellihuoneeseen saapui kolme syvärentoutunutta kylpytakkista lomalaista. Mutta sitten meillä alkoikin olla ja kiire lähteä hakemaan tätiä syömään kanssamme. Menimme syömään eilen löytämäämme ravintolaan, jonka ruoka oli todella hyvää. Mukava oli siinä istua iltaa hyvää ruokaa lautasella. Mukava lopetus mukavalle joululomalle!

Matkapäiväkirja

2016 Tallinnan joulumarkkinat

Mukana menossa: Rauno

19.11.2016

Klo 05.00 herätys kotoa, pika-aamiainen ja autolla kohti Joensuun linja-autoasemaa. Täältä matka jatkui Onni-bussilla Varkauden kautta Helsingin Kamppiin. Olihan tuo ihanhyvä ja menevä kyyti, mutta jalkatilaa Onnibusseissa ei juuri ole. Mutta ei ollut kallis kyytikään, joten valitukset sikseen. 12.45 olin Helsingissä, jossa oli aikaa katsella vähän ympärilleen. Rauhallisesti kaupunkia katsellen talsin länsisatamaan, josta laivani M/S Finlandia lähti klo 15.30 Tallinnaan. Laivamatka meni ihan ok. Aika vähän tuisketta oli, vaikka oli lauanta iltapäivä. Taitaa olla tosiaan lama. Olin 17.45 Tallinnassa, jossa lähdin vaistot ja taidot terässä suunnistamaan kohti hotel Imperialia, joka löytyi lopulta vanhan kaupungin reunalta. Hieno hotelli ja viihtyisä pieni huone. Ensin vähän lepiä ja sitten kylille syömään. Söin torialueen vieressä olevassa ravintolassa Old Tallinnissa. Torilla oli nämä joulumarkkinat. Onko se nyt raatihuoneen tori vai aukio. Hyvää possua sain ruoaksi. Eipä sitä ensimmäisenä päivänä muuta kerennyt, mutta mukava alku reissulle.

20.11.2016

Huomenta ekan kerran klo 06.11. Ajattelin kuitenkin nukkua edes 07.30 asti, mutta tiukkaa se teki. Aamusuihkun jälkeen aamiaiselle, joka oli todella hyvä. Oli kaikkea. Munakasta, pekonia, nakkeja, lihapullia, leipiä, juustoja, leikkeleitä, hedelmiä, jogurttia, leivonnaisia, mehuja, kahvia jne. Ja voin sanoa, että esim. nakit ja pekoni ei ollut mitään Sokos hotel laatua vaan ihan jotain muuta! Todella herkullista! Aamiaisen jälkeen läksin etsimään lahjoja tytöille ja rouvalle. Oli vaikeaa, kun ei löytynyt lelukauppoja millään. Mitä ih-met-tä, olisi armas nelivuotiaani sanonut. Kolme ostaria kiersin ja nothing! Nooh, ei hätiä mitiä. en tyhjin käsin palannut hotellille. Oli yhtä jos toista tarttunut mukaan. Hotellilla lepi ja sitten linnanmuuri/kirkkokävelylle. Oli mukava kävellä vanhoissa rakennuksissa. Ja sitten taas joulutoria kohti taasen. Söin siellä makkaraa ja tosi hyvää perunaa! Kuuma glägi teki myös kauppansa iltasaunaa odotellessa. Sauna oli äärimmäisen hieno ja se oli kokonaan minun. Oli poreamme, upeat saunatilat, oleskeluhuone, oma kaappi..kun sauna oli ohi, hoilasin huoneessa ja läksin joulumarkkinoille iltapalalle. Makoisa ja antoisa päivä!

21.11.2016

Heräsin 06.35. Köllin aikani ja aamiaisen jälkeen lähdin kohti lelukauppoja, joitten osoitteet selvitin jo eilen. Ekaa ei edes ollut, toinen oli huono, mutta kolmas oli jo ihan ok. Ei siellä kyllä tyttöjen toiveita ollut. Ostin jotain pientä kivaa kuitenkin. Rankan etsinnän jälkeen maistui lepo hotskulla ennen markkinaglögejä ja kirkkokierrosta. Vanhoja kirkkoja oli mukava katsella. Yhteen pääsin sisäänkin ja olihan se hieno! Kiersin Toomahilliä, missä oli hienoja rakennuksia ja baareja. Aikaa oli hyvin, sillä illan kohokohta hotskun sauna oli varattuna vasta klo 18.00. Mukava Eestin matka. Jouluostoksia sai tehtyä, markkinat olivat hienot kuten vanha kaupunkikin ja sää suosi koko reissun ajan!