Unkari 2012

2012 Unkari – Budapest

Mukana menossa Niina, Rauno ja pikku Sarah

10.12.2012

Useana vuonna olemme haaveilleet pääsevämme jonnekin Euroopan suurista joulumarkkinoista. Tänä vuonna haave viimein toteutui päätyessämme lähteä jouluostoksille Budapestiin. Lähdimme liikkeelle aamulla 8.30 Jussin taksilla juna-asemalle. Sarahille reissu oli ensimmäinen, mikä jännitti Niinaa ja Raunoa hieman. Taksimatka meni sukkelasti ja mukavin oli vielä edessä. Juna läksi 9.17 kohti Tikkurilaa. Jo ennen Kesälahtea VR:n raidelinjasta katkesi sähkö, mutta vika ei onneksi kestänyt kauan ja pian oltiin taas liikkeellä. Tikkurilasta liikuimme tuttuja kuvioita linja-autolla lentoasemalle . Heti lentoasemalla alkaa aina tuoksua lomalta. Ihan oma tunnelmansa siinä paikassa. Otettiin lähtöjuomat irkkupubissa ja lähdimme kohti portteja. Porteilla oli joukko Japanilaisia naisia, jotka olisivat syöneet Sarahin, jos olisimme antaneet. Niin kiltti ja herttainen nelikuinen matkakaverimme oli. Portti vaihtui juuri ennen lähtöä ja kiirehän siinä meinasi tulla. Onneksi Finnair lähti vartin myöhässä, kuten aina. Lento meni Sarahin ensimmäiseksi lennoksi tosi hyvin! Nousut ja laskut neiti oli rinnalla tai nukkui ja muun lennon seurusteli mukavasti. Budapestin kentällä hyppäsimme etukäteen hotellilta varaamaamme kyytiin. Se oli helppo systeemi. Taksikuski esitteli meille matkalla hotellille kaupunkia kirkkoineen ja parlamenttitaloineen ja kertoi kaupungin kuuluisista kylpylöistä. Hotelli vaikutti heti viiihtyisältä. Tosin emme ensin meinanneet löytää huonettamme, sillä se oli piilotettu useamman oven ja kulmauksen taakse. Varmaan ettei lapsiperhe häiritsisi muita hotelliasiakkaita ja päinvastoin. Huone oli erittäin viihtyisä. Sarahille oli tuotu huoneeseen oma pinnis. Kello oli jo paljon ja meitä väsytti, joten päädyimme tilaamaan huoneeseen pitsaa iltapalaksi. Ja Sarah vain oli kiltti!

11.12.2012

Eka yö hotellissa meni hyvin. Aamulla Rauno teki Sarahille matkamallisen lelukaaren  pinnikseen. Toteutus koostii ilmastointiteipistä säängin pinnojen välissä ja siihen roikkumaan laitetuista leluista. Aamiainen hotellissa oli yksi parhaista mitä on hotelleissa syöty. Tosi maukas ja monipuolinen. Aloitimme reissun katselemalla päänähtävyyksiä ja ihastelemalla kaupungin vanhaa arkkitehtuuria. Tutuksi tulivat parlamenttitalo, ketjusilta ja Budan linna. Sää oli mukavan hämyinen ja pakkasen puolella. Sarah matkasi koko ajan kantoliinassa. Rattaita emme ottaneet reissuun edes mukaan. Budan linnassa joimme ylimakeaa teetä ja kuumaa viiniä eli glùhwinea. Glùhwine oli todella hyvää pirteässä ulkoilmassa ja lämmitti mukavasti.

Kävelyn jälkeen huokaisimme vähän hotellin kirjastohuoneessa, jossa sai nauttia ilmaista kahvia baarin aukeamiseen asti. Rauno kokeili hotellin wellness roomia, jossa oli sauna ja poreamme. Tämäkin ylellisyys kuului huonehintaan. Illemmalla kävelimme kaupungilla, jonka kadut oli koristeltu kauniisti mitä mielikuvituksellisimmilla jouluvaloilla. Kävimme joulutorilla, jota luulimme jo joulumarkkinoiksi. Niin iso ja upea tori oli. Markkinat löytyivät kuitenkin myöhemmin aivan eri paikasta ja osoittautuivat tätä toria paljon suuremmaksi tapahtumaksi. Mutta jo tori säväytti tarjonnallaan ja tunnelmallaan. Torialueen keskelle oli jäädytetty luistinrata, kaikki oli koristeltu kauniin jouluiseksi ja koko komeuden kruunasi kirkko, jonka aukiolla tapahtuma oli. Varsinkin näin illalla kojut olivat todella kauniita valoineen, pienine puuhelloineen, halkoineen ja koristeineen.

Iltaruoan söimme markkinoilla. Ostimme isot leivät, joitten sisus oli kaiverrettu pois ja tilalle oli laitettu paljon ihanaa lihapataa. Niina tosin kerkesi syödä vain seisten, sillä Sarahkin olisi halunnut kantoliinassa evästä ja lopulta meille tulikin kiire hotellille syöttämään tyttöä. Neitin nälkä kasvoi matkalla niin “kiljuvaksi”, että Niina päätti ruokkia Sarahin kantoliinaillessa matkalla hotellille ja siinä samalla Rauno syötti Niinalle kesken jäänyttä lihapataa. Ruokailun jälkeen saimmekin kävellä rauhassa takaisin hotellille lepäilemään.

12.12.2012

Ah auvoista aamua! Rauhallinen herätys ja eikusta aamupalalle. Tunnetusti runsaalle ja hyvälle sellaiselle. Syötyä otimme vähän huilia hotsku huoneessa ja suunnittelimme päiväämme. Pakattiin Sarah kantoliinaan ja lähdettiin kohti niitä oikeita joulumarkkinoita. Siellä oli enemmän kaikkea mitä vain osattiin kuvitella. Oli käsitöitä, hienoja vaatteita, herkullisia ruokia ja juomia ja seppä takomassa koriste-esineitä. Ja kaikki oli laitettu kauniisti ja huolella esille. Ostimme markkinoilta Sarahille muistoksi ensimmäiseltä ulkomaan matkalta käsin tehdyn lasten mukin, jota koristivat kissa ja hiiri. Ikävää oli, että tuuli tänään oli erittäin kova ja hyytävä.

Sitten läksimme kohti house of terroria. Se oli entinen KGB ja natsi porukoiden pitämä vankila ja päämaja ja liittyi tietenkin toiseen maailmansotaan. Paikassa oli paljon järkyttävää katseltavaa ja miettimisen aihetta. Vanhat kidutus ja sellihuoneet ja “tarinoitu” hissimatka jäivät pysyvästi mieleen. Sarah nukkui kantoliinassa 3-4h ja heräsi syömään aivan museokierroksen lopussa.

Hörppäsimme istekkin cappucinot ja kofeiinista virkistyneenä jatkoimme kaupunkikävelyämme Budapestin Broadwaytä kohti hotellia tuulisessa säässä. Rauno nappasi matkalla eräästä baarista Mulled Red Winen to go ihan vain siitä ilosta, että täällä niin voi tehdä, toisin kuin Suomessa. Hotellilla tytöt menivät leikille huoneeseen ja Rauno kävi jo toistamiseen hotellin wellness roomissa. Virkistäydyttyämme lähdimme syömään hotellin lähellä olevaan ravintolaan. Se oli paikallinen ravintola puna-valko ruutuisine päytäliinoineen ja tiiliseinineen. Sisältä viihtyisä ja mukavan hämyinen. Tilasimme paikallisia erikoisuuksia, gulashia ja sianlihalla ja papusoosilla täytettyä leipää. Molemmat ruoat olivat erinomaisia!

13.12.2012

Tänään saimme nauttia aurinkoisesta pakkassäästä. Päätimme suunnata aamiaisen jälkeen Budapestin suureen kauppahalliin. Kauppahalli toimi vanhassa upeassa rakennuksessa kahdessa kerroksessa. Alempi kerros oli pullollaan erilaisia ruokatuotteita myyviä kauppiaita ja ylemmässä kerroksessa oli vieri vieressä vaatteiden, liinojen, lelujen ja matkamuistojen myyjiä, sekä muutama ruokapaikka. Päätimme syödä eräästä kioskista jotain paikallista ja päädyimme maistelemaan erilaisia paistettuja makkaroita. Taisimme päätyä siihen, että verimakkara oli ehdottomasti parasta meistä molemmista. Tunnelma kauppahallissa oli mukavan aito ja rento. Joskin erään kojun ohi kulkiessa kuulin, kuinka myyjä esitteli lammastossujaan suomeksi, mikä sai sapen hieman kiehumaan. Meidän lomien tarkoitus on hyvin pitkälti päästä eroon arjesta ja kaikesta suomalaisesta. Mutta onneksi tämä oli vain yksi poikkeus eikä ahdistava tapa kuten Turkin basaarialueilla. Alemman kerroksen täyttivät vihannes-, makkara-, liha- ja leipämyyjien kojuista lähtevät tuoksut. Päädyimme ostamaan kotiin viemisiksi paikallista kestomakkaraa niin itselle kuin tuliaisiksikin. Voi kun meillä Joensuussa olisi tälläinen paikka josta ostaa ruokatavarat!

Kävelimme hotellille lepäilemään rantaa pitkin ja nautimme auringossa kylpevistä maisemista. Tähän kaupunkiin tulisi mieluusti uudestaan. Illan hämärtyessä lähdimme vielä viimeistä kertaa syömään ravintolaan ja tämän jälkeen katsomaan, miltä markkina-alue näytti pimeässä illassa. Ja upeahan se oli. Jouluinen tunnelma vain korostui jouluvalojen päästessä oikeuksiinsa pimeyden keskellä. Ostimme iltapalaksi unkarilaista herkkua, hiilloksella paistettua kierrepullaa, joka leivottiin ison palikan ympärille, paistettiin, sokeroitiin ja irrotettiin palikasta. Mukava ja maukas herkku, jonka nimi pääsi unohtumaan. Huomenna lentelemme takaisin kotiin mukanamme markinoilta ostettuja kauniiksi kuorrutettuja pipareita ja roppakaupalla joulumieltä!