2023 Thaimaa – Krabi

2023 Thaimaa Krabi

Mukana menossa Rauno&Appi-ukko

22.1.2023

Päätettiin muutamaa viikkoa ennen tätä päivää lähteä thaimaan krabille, eli Ranet reissuun taas! Juna lähti klo 9 aamulla jns ja oli kerrankin ajoissa eli kentälle jäi sopivasti pari tuntia aikaa. Nykyinen hel vantaa kenttä on parempi. Lento tosin lähti myöhässä noin puol h. Lisäjalkatila oli hyvä ratkaisu ja hinta vaan 44 e menopaluu. Ruuat oli kehnoja. Lento meni suht nopeasti kuitenkin, 11 h kesti.

23.1.2023

Saavuttiin kohteeseen noin klo 11 sikäläistä aikaa. Kello on viisi h enemmän ku kotimaassa. Lämmin ilma ja tuoksut iskivät heti kentän ulkopuolella  tuoksuista myöh lisää…taksi oli tilattu etukäteen ja se löytyi helposti krabin pikkukentältä. Noin 45 min ajoa (vas. puoleinen liikenne). Hotellin respan eng taito ruosteessa korona ajan jäliltä mut no problem. Hotelli vanhahko ja huone pienehkö eli max kolme tähtee. Heti ekana yönä jalat täynnä punasia näppyjä! Liekkö ötökät vai lutikat syynä? Appiukolla ei tosin ollenkaan? Iltapäivällä käytiin tutustumassa alueeseen. Hotellin lähellä on nopparathin ranta ja vähän matkan päässä ao nangin ranta. Molemmat matalia ja hyviä uida. Molempiin tosin laskee avoviemäri jossa on muutakin kuin hulevesiä  paikallisia herkkuja eli kana/possu vartaita maisteltiin, oli hyvää  7/11 kauppoja joka nurkalla. Tosin ikävä tulee japanin valikoimaa. Ja siisteyttä. Hajuista siis sen verran että hotellin pihalla haisee voimakkaasti se avoviemäri joka on käytännössä takapihalla…mut ei meille ongelma. Pahempi ongelma on kun ei saada kahta avainta??

24.1.2023

Ja herättiin seuraavaan aamuun noin klo 6.30 mikä ei ollut huono juttu. Lempeä tuuli ja lintujen laulua  Eikä muita ulkona jostain syystä. Aamiainen. Se tärkeimmistä asioista reissulla. Ei ollut paras likimainkaan mut ei huonoin. Muutama juttu oli pakko jättää syömättä. Hyviä perusjuttuja mutta eniten kaipasin hedelmiä lisää. Ananasta oli ja se oli makeaa, mutta missä esim papaija… kyllä tuolla aamiaisella kuitenkin pärjää. Sitä kai saa mistä maksaa. Hotelliyö maksaa noin 30 e. Siihen nähen hyvä hotelli. Käveltiin ao nangin rannalle ja käytiin uimassa, lämmintä se vesi oli. Turisti määrät tuskin vielä lähelläkään normaalia. Ainakin ja onneks kiinalaisia vähän. Sen verran ostelin että lippiksen sain  pikaisen tutustumisen jälkeen voi sanoa että melkein paratiisi. Aina se melkein…. snorkkelin hommaan ensi tilassa jotta pääsee tutkimaan vedenalaista elämää. Iltapäivällä tavattiin opas ja varattiin retki perjantaille.

Suht tärkeä tieto jäi ilmeisesti kertomatta eli siis hotelli on aonang buri resort iltapäivällä lähdettiin kävelemään eri suuntaan kuin yleensä mikä usein kannattaa. Tiedossa toki oli suurinpiirtein mitä odottaa. Noin 500 m päässä oli ravintoloita ja suht isot night market (klo 17- auki) missä oli paikallista ruokaa, erilaista tavaraa ja tietysti rihkamaa. Ennen syömään menoa käveltiin rannalla missä silloin matalan veden aikaan pääsi todella kauas. Monenlaista rapua nähtiin. Iltaruoka syötiin äsken mainitulla torilla ja ennestään tutulla niin ikään kojulla. Mutta niissä ruoka on yleensä parasta ja halpaa. Frittikanaa ja vartaita esim 3 kpl isoa varrasta maksoi 100 baht eli noin 3 e. Jos kännyn askelmittari näytti oikein niin 23000 askelta tuli täyteen. Käytetään tuktukia myös luulisin. Illalla porukkaa oli tosi paljon liikkeellä. Joten ihmiset näyttää löytävän paikan uudestaan. Eipähän täällä iso osa paikallisista pärjäis jos turismi ei palaisi.

25.1.2023

Aamu airistolla eikun aonangilla alkoi noin klo 6.45  Linnut ja kaskas sirkatko lie pitivät hienoa konserttia! Tietoisku moskiitoista: ovat ärhäköitä! Jos kotimaan itikka ei aiheuta patteja niin tämän maan aiheuttaa, ei tietenkään kaikille. Hommasin tabletit ja lopulta myös rasvaa pistoksiin. Jalat oli välillä tulessa, mutta muutaman päivän jälkeen helpottaa. Eli jos oleskelet ulkona illalla pistä housut tai offia jalkaan. Aamupala ei tuottanut yllätystä saati isompaa kiitosta. Vaihtelu pientä. Aamupäivä vietettiin rannalla. Ostin snorkkelin mut ranta ei sovellu siihen hommaan. Täytyy lähteä esim pitkähäntäveneellä railays beachille. Ostettiin rantavarusteeksi makuualustat eli ennen bambu nyt muovimatot. Thaimaan rannoilla ei ole tuoleja. Ennen sadetta kerettiin hotellille mopokyydillä. Loppuilta menikin sadetta pitäessä hotellilla. Sen verran ulkoilin että rahaa vaihdoin (useita paikkoja) ja ajoin mopokyydillä aonangin keskustassa.

26.1.2023

Eilen suunniteltiin rantapäivää mut ehotin että lähdetään tuktukilla sisämaahan kierrokselle. Appi isä suostui ja aamupalan(huono) jälkeen lähdettiin matkaan. Etukäteen katsoin paikkoja ja nopeasti löytyi neljä paikkaa jotka olivat noin 15 km päässä aonangin rannasta. Oli sisämaan järviä, vuoria, näköalapaikkoja, jokia jne…  Suosittelen ehdottomasti tätä. 40 e ja nähtiin todella paljon ja paikallinen opas erittäin tärkeä. Eli siis kuski toimii samalla tälläisenä. Tämän loman paras päivä. Kuvat kertokoon loput  varmasti lähdetään toisen kerran …jtk…

Retkeilyn jälkeen hotellilla otettiin lepiä ja lähdettiin syömään vartaita jotka oli taas namia. Tuktukilla ajettiin aonang rannalle ja suunnattiin sen ns loppupäähän mistä lähtee monkey trail niminen polku niemen takana olevalle rannalle jossa oli muutama hotelli ikäänkuin omalla rannalla. Polulla oli nousuja ja portaat aika huonossa kunnossa, muuten hyvä visiitti. Sen huomaa että monta kohtaa on rempallaan ja vaatisi laittoa. Ei korona taukona ole tehty kunnostuksia, ei varmaan ollut rahoja. Toki tunnelma on näin aidompi. Sekin on vielä uudestaan mainittava miinuksena kun mereen lasketaan pelkästään aonangin kohdalta monta eri avoviemärillistä tavaraa. Kannattaa katsoa missä kohden ui. Illan lopuksi ajeltiin mopotaksilla iltamarkkinoille syömään. Ruokana oli nauta ja kana mamosaa eli nyyttejä.

27.1.2023 Tänään oli tuin järjestämä retki. Jungle expedition Lähtö oli jo 7.45 muttei huolta, oltiin jo hereillä vanhempi Rauno piti siitä huolen retkellä oli kolme kohdetta. Kuumat lähteet, makean veden allas (emerald pool) ja tiger cave temppeli. Retki oli ihan ookoo, sisälti lounaan ja muut maksut yms, n 60€/hlö. En vaan henkkoht tykkää ryhmäretkistä. Eilinen päihitti mennen tullen. Ja sekin vielä vinkkinä ettei peräkkäisinä päivinä kannata koko päiväretkiä tehä. Tällä helteellä käy työstä  Kysyin oppaalta miten pärjäsivät korona ajan niin sanoi että ihan ok. Oli ainakin hänellä muuta työtä kahviloissa ja jotakin tiehommia, jäi vähän epäselväks. Tiger cave kohteella olisi voinut kiivetä 1260 askelta vuoren päälle mutta jätettiin se välistä. Kuljettiin pienempi reitti. Oli askelmittarin mukaan jo kävelty tänään reipas 15000 askelta Retki päättyi neljän jälkeen. Ansaittu lepi hotellilla.

28.1.2023

Kahden “raskaan” retkipäivän jälkeen päätettiin ottaa hieman iisimmin. Aamupala tietysti ja pienen suunnittelun jälkeen lähdettiin rannalle päin. Käveltiin poikkeuksellisesti nopparathin rannan ns alkupäähän. Sinne laskee joki jonka nimi on kai Son. Siellä oli myös pieni kansallispuistoalue. Jokisuisto oli aika hieno, mutta tosi vilkas veneliikenne sotki rauhaa. Esim pitkähäntävene ei tunnetusti ole hiljainen  Matalan veden aikaan pääsee kävelemään muutamalle pienelle saarelle. Snorkkelin voi jättää hotellille, vesi oli sameaa tällä rannalla. Turisti määrät tuntuu lisääntyvän päivä päivältä. Mutta ei vielä haittaavasti. Rannalta kerättiin simpukoita yms muita edullisia matkamuistoja.  Mopotaksilla hotellille jossa poikkeuksellisesti syötiin päiväruoka. Thaipizzaa, nuggets ja ranet  aika hyvää. Illalla lähdettiin perusreittiä kävelemään kylille. Tuli tehtyä pieniä tuliaisostoksia. Rannalla istuskeltiin ja katseltiin pitkähäntävene liikennettä. Syötiin yllätys yllätys vartaita  ne vaan on niin hyviä ja sopivia pieneen nälkään.

29.1.2023

Tämän päivän ohjelma oli aikalailla epäselvää ennen kuin aamupalan jälkeen päätettiin ottaa hotellin edustalta pitkähäntävenekyyti Ko Hong saarelle. Saaria niin paljon, että vaikea valita mutta arvottiin tuo. Tunnin matka suuntaansa oli sopivan oloinen. Veneessä oli seitsemän henkilöä. Menomatka oli aallokon puolesta rauhallinen. Maisemat aikas hyviä. Kyyti maksoi 500 baht mutta kuten monesti tälläisiin ns kansallispuistoihin on keksitty sisäänpääsymaksu, niin se teki 300 lisää. Ensin vene teki lyhyen stopin saaren sisällä olevan laguunin luona jossa sai kuvailla, ihan vaikuttava  Mutta ei siellä yksin tarvii olla  Sitten vene hurautti ponttooneista tehtyyn isoon laituriin mistä rantauduttiin hienolle rannalle. Siellä oli yksi pieni ravintola ja kahvila. Syötiin kanacurrya mikä oli hyvää, mut jos ei halua syödä isommin niin kannattaa ostaa eväät mukaan. Ihan ookoo paikka snorklata. Monenlaista eläjää näkyi. Käveltiin lyhyt luontopolku jonka lisäksi olisi päässyt näköalapaikalle kiipeämään. Nousu näytti turhan jyrkältä. Nähtiin useita varaaneja. Kuvauksellinen paikka kaiken kaikkiaan. Tuuli voimistui jo ennen poislähtöä joten oli tiedossa pomppuinen paluumatka. Mutta ihmeen hyvin nämä veneet kulkee kovassa aallokossa. Kastuttiin kyllä hienosti  Päivästä kehkeytyi pitkä joten lepille hotelliin…

30.1.2023

Tänään oli Rauno nuoremman synttärit. Ohjelma oli vapaa. Hurautettiin mopotaksilla normaalia kauemmas, Ao Nangin rannasta ohi hyvä matka. Sitten lähdettiin eri suuntiin tarkoituksena tehdä ostoksia. Appiukko lähti kohti keskustaa ja minä poispäin. Poispäin oli mukavampi kävellä koska oli rauhallisempaa ja erilaista näkemistä. Tosin ei niin paljon ostettavaa mutta aidompaa ja hyviä ns sivureittejä ikäänkuin maaseutua. Löytyi ensimmäinen supermarket, Lotus Siellä oli myös useita ruokapaikkoja missä paikalliset söivät. Yhdellä ns sivureitillä oli mukavat näkymät, paljon perhosia. Löytyi paikallinen soramonttu minne vein appiukon iltapäivällä kiviä keräämään, Pentille tuliaisia kuulemma. Niinpä alkoi jalkoja jo väsyttää ja mikä pahinta moskiitto pirujen pistot hankaamaan sandaalissa jopa vesikelloja tullut muutamiin kohtiin…niistä tuli aikamoinen vaiva. Mut eiköhän selvitä. Palasin hotellille missä appiukko jo olikin tullut omalta ostosreissulta. Syötiin hotellilla pizzaa iltapäivällä tosiaan käytiin uudestaan samoilla seuduilla ja minäkin löysin muutaman tuliaisen. Niistä on ylitarjontaa ja laatu vaihtelee paljon. Pieni breikki hotellilla ja lähdettiin syömään synttärien kunniaksi ihan oikeaan ravintolaan pihvipaikkaa etsittiin ja päädyttiin syömään wieninleikettä, oli hyvää. Siinäpä tämä päivä.

31.1.2023

Tämä päivä alkoi visiitillä apteekkiin. Moskiiton puremat äityi liian pahaksi. Piti hakea uusia lääkkeitä, joita onneksi täällä saa helposti. Tein virheen, kun laitoin muutamaan pahempaan kohtaan tiger balmia! Yleensä voi käyttää puremiin, mutta minun tapauksessa se aiheutta tavallaan palovammat ja kunnon vesikellot. Eli iho oli rikki. No, niihin sain antibiootti ja kortisonikuurit. Puhdistusainetta ja rasvaa myös. Ja kun vesikello puhkeaa, piti pitää huolta ettei pääsis pöpöjä. Eli esim uimaan ei nyt pääse. Vaikeuttaa reissun kulkua jonku verran. Appiukolla alkoi ilmestyä myös isompia paukamia, muttei haitaksi. No se siitä. Tänään muuten oli peruslomapäivä. Käveltiin ao nangin rantaa edestakaisin ja tehtiin vähä ostoksia. Syötiin vartaita vaihteeksi ja maisteltiin erikoista jäätelöä. En muista onko tullut mainittua mutta nykyään katukuvaan on ilmaantunut kannabis kahviloita, baareja tai ihan vaan myyntikojuja!! Milloin lie Thaimaa laillistanut mutta hyvin täältä tavaraa saa jos haluaa. Loppupäivä oltiinkin ihan pöllyssä! No ei kuitenkaan. Hotellilepi ja illalla mopolla kylille syömään

1.2.2023

Hotelli aamiainen onneks on hieman parantunut. Vaihtelua ei vieläkään mutta laatu parempi. Mietittiin mitä jalkavaivaisena voisi tehdä. No kyllä vaikka mitä mutta päätettiin ajaltaa tuktukilla noin kymmenen kilometrin päähän klong muang rannalle. Menopaluu ja kuski odotti niin 600 baht. Sattui vielä sama kuski joka oli aikaisemmin. Ranta oli hieno ja pitkä. Miun mielestä parempi kuin aonangin mutta palveluita ja ihmisiäkin vähän. Rannan toisessa päässä oli hienoja resortteja. Korkeammankin veden aikaan pääsi saarelle jos halusi. Oltiin pari tuntia siellä. Kyseltiin kuskilta olisiko lähellä muuta kiinnostavaa muttei tiennyt. Pois tullessa ajettiin pienen norsureservaatin ohi. Voi norsu parat. Otettiin vaan muutama kuva. Iltapäivällä lähdettiin ao nangin rannalle. Syötiin koht hyvät thai ruuat. Pidettiin kiireetön ilta ja istuskeltiin rannalla. Auringonlasku oli hieno. Ruokakojuilta vielä pienet purtavat ja päivä täynnä.

2.2.2023

Tämän päivän ohjelmassa oli käynti Krabi townissa. Tarkoituksena oli puhtaasti tehdä ostoksia eikä etsiä nähtävyyksiä joita siellä ei kai hirveästi ole. Ensin oli tarkoitus mennä bussi eli lava auto kyydillä mutta törmäsimme luottokuskiimme ja lähdettiin tuktukilla. Hinta 600 b odotuksineen kaikkineen. Tuskin paljon kalliimpaa koska ois jouduttu ajelemaan jollain kyydillä kaupungissa bussin jälkeen. Käytiin siis kahdessa shopping centerissä joista toinen oli keskustassa (vogue) ja toinen 7 km päässä (Lotus). Vogue pienempi mutta ok ja Lotus ikään kuin prisma. Siellä oli tosin hienon näköinen elokuvateatteri. Keskustassa käytiin kultakaupassa, josta jotain osteltiin. Thaimaassa kullasta maksat oikeastaan vain kullan arvon etkä juurikaan esim korujen työn osuutta ja toiseksi kulta on oikeissa kultakaupoissa 96,5 % kultaa eli 23 karaatia kun meillä lähes aina 14 karaatia. Oikeat kultakaupat ovat erillisiä liikkeitä jotka erottaa punaisista ja tottakai kullan värisistä koristeluistaan. Niitä on aika paljon. Eli ostoksia tehtiin. Hotelliin lepille ja illalla mentiin syömään pihvit rantakadun ravintolaan. Taisi olla nimeltään Thai, golden beach resortin yhteydessä. Meinattiin kerran aikaisemmin syödä pihvit mutta sieltä ei saa ennen kuutta pihvejä jostain syystä eikä nytkään ihan mitä olisi haluttu. Otettiin naudan filepihvit. Homma näytti muutenkin aika sekavalta. Juomat tuotiin ihan lämpiminä ja ruokaa odotettiin pitkään. Pihvit oli suht isoja mutta aika mauttomia. Ei oltu tyytyväisiä tähän paikkaan ollenkaan. Mutta mahat täytetty ja kävely takaisin majapaikalle. Muutama ostos tietysti tehtiin…Ai niin…Krabin kaupungin keskustassa voguen kohdilla pistäydyimme pienehkössä temppelissä.

3.2.2023

Tänään päätettiin että tiemme eroavat! Eli ts appiukko lähti etsimään hierontaa ja minä lähdin kävely reissulle jonnekin. Se on huomattu parhaaksi aktiviteetiksi ainakin minulle Lähdin sisämaahan päin. Samoja suuntia seurasin mitä tuktuk kuskimme ajeli. Oli oikein mukava reitti. Sitä on vaikea tähän kartoittaa mutta yleensä jos haluaa kuleksia niin katsoo hotellilla wifin kautta mapsista suuntia ja mielenkiintoisia kohteita. Ja ottaa vaikka screenshotteja kartasta hotskulla jos ei halua nettiä käyttää ennenkuin pakko. Maalaismaisemaa, sademetsää, myyntikojuja ja muutamia isompia kauppoja oli matkalla. Parasta kuitenkin kävellessä on se että huomaa yksityiskohdat! Matkaa kertyi noin 8 km. Hotskulla ansaittu lepi jonka jälkeen ajettiin mopotaksilla aonangin kadun toiseen päähän ja katseltiin iltaelämää. Päädyttiin syömään vaihtoehtojen jälkeen hotellin ravintolassa. Pihvit oli muuten ihan ok, vaik nautaa ei ollut nähnykkään. Vesipuhvelia…siinäpä se päivä…

4.2.2023

Oli alunperin tarkoitus lähteä aamusta rannalle mutta eilisen onnistuneen kävelyn jälkeen päätettiin tehdä samoin eli lähdettiin eri teille. Tytär Savanna kertoi, että miun pitäisi tuoda tuliaisiksi vuohi! Koko reissun etsin mutta minkäänlaista vuohta, pehmolelua tai paitaa jossa olisi ollut vuoheen liittyvää ei löytynyt. Mutta, Google Maps pelasti taas. Aamulla katselin karttaa ja huomasin että 3.5 km päässä on goat farm! No päätin kävellä sinne ja katsoa mitä löytyy. Matkalla oli kaikkea mukavaa katseltavaa ja löytyi vuohetkin. Farmi oli hyvin hoidettu ja eläimet tyytyväisiä. Maksaa sai minkä halusi, tipbox eläimille! Hyvä systeemi. Kävelin hieman eri kautta pois. Mukavaa oli. Iltapäivällä lähdettiin rannalle käristymään. Oli tosi kuuma aurinko tänään. Tämä päivä olikin jo melkein paketissa mutta vielä tehtiin jo melkein tavaksi syntynyt ilta ajelu ja kävely ns keskustaan. Auringonlaskun ja iltaelämän seurailua.

5.2.2023

Se vaan koitti, eli loman viimeinen päivä. Ns. kitupäivänä käveltiin pariin otteeseen rannalla, toisella kertaa oltiin rantavarustuksen kanssa ja toisen kerran illalla. Uimaan en mereen mennyt, iltapäivällä kävin altaalla. Söytiin kevätkääryleitä ja illalla hotellilla hampparit joiden pihvit oli aika raakoja muttei muuten valittamista. Pakkaus tietysti. Sää oli mitä parhain kuin myös eilen. Parhaat kelit lopuksi. Aonang oli helppo, hyvä ja mukava kohde. Kaikkea löytyy ja helposti. Mutta jos haluaa ei niin turisti kohdetta niin sitten toiseen paikkaan. Aonangista kannattaa tehdä retkiä ja tutkia muutakin ympäristöä. Oikein hyvin onnistunut loma

6.2.2023

Lähtöpäivä alkoi lupaavasti. Tuli tuilta viesti, että lento on myöhässä VAIN neljä tuntia! Olipa mukava herätys. Kuitenkin jostain syystä kuljetus ja check in olivat entiseen aikaan?? Eli tiedossa oli vaivaiset 5-6 tuntia odottelua kentällä josta löytyi muutama kauppa ja kahvila….Viimeisen hotelli aamiaisen jälkeen lähdettiin sitten kotimatkalle. Onneksi lento ei ollut enempää myöhässä joten lähdettiin vaille neljä. Seuraavat 13 h ilmassa. Kolme elokuvaa ja muutamat juomat. Ruoka oli ihan ok. Oltiin lopulta puolen yön aikaan Helsingissä. Siitä hotelli pilottiin yöksi. Just ehdittiin viim kuljetukseen hotellille joka siis kuului huone hintaan.

7.2.2023

Hotelli pilottia on remontoitu paljon. Huoneet tosi pieniä mut uusia. Aamiainen oli todella hyvä kahvia lukuunottamatta. Juna lähti 10.36 kohti joensuuta….Tässä tämän matkatarinan loppu!